2/52 (2023)


Anna Zellma, Paweł Michał Mąkosa - Roman Catholic Religious Education in the Internet Media Coverage in Poland

For many years, there has been a heated debate in the Polish media regarding the presence and concept of Roman Catholic religious education in schools. Therefore, questions arise: What image of Roman Catholic religious education emerges from the media discussion? Are the criteria used to evaluate Roman Catholic religious education fair, ensuring equal treatment of all subjects in Polish schools? This article attempts to answer these questions through a qualitative analysis of 100 publications posted on popular websites between 2018 and 2022. The results of the research confirm that the media debate on Roman Catholic religious education in Polish schools is not always objective and tolerant.

Lekcje religii rzymskokatolickiej w internetowym przekazie medialnym w Polsce

Od wielu lat w polskich mediach toczy się gorąca debata na temat obecności i koncepcji rzymskokatolickiej edukacji religijnej w szkołach. Pojawiają się zatem pytania: Jaki obraz rzymskokatolickiej edukacji religijnej wyłania się z dyskusji medialnej? Czy kryteria oceny rzymskokatolickiej edukacji religijnej są sprawiedliwe i zapewniają równe traktowanie wszystkich przedmiotów w polskich szkołach? Niniejszy artykuł stanowi próbę odpowiedzi na te pytania poprzez analizę jakościową 100 publikacji zamieszczonych na popularnych portalach internetowych w latach 2018–2022. Wyniki badań potwierdzają, że debata medialna na temat rzymskokatolickiej edukacji religijnej w polskich szkołach nie zawsze jest obiektywna i tolerancyjna.

Pobierz plik PDF.

Słowa kluczowe:

religious education, edukacja religijna, tolerancja, tolerance, Poland, Polska, Roman Catholic Church, Kościół rzymskokatolicki

Podobne artykuły: