1/43 (2019)


Maria Teresa Siniscalco - Wychowanek w „spojrzeniu” wychowawcy – w ujęciu Chiary Lubich i Janusza Korczaka

W artykule została ukazana w perspektywie pedagogicznej zbieżność wybranych myśli Chiary Lubich z jej tekstu Patrzeć na wszystkie kwiaty z niektórymi poglądami Janusza Korczaka. Uniwersalizm wpisany w zachęcie Lubich, aby „patrzeć na wszystkie kwiaty”, odnajduje się w zachęcie Korczaka, aby „szanować każdy etap życia” – co jest wynikiem jego najgłębszego uznania dla dziecka i jego praw, na czele z prawem do szacunku. Przyjęte przez Lubich znaczenie „patrzenia” jako synonimu kochania zostało ukazane i wyjaśnione w świetle dzieła wychowawczego Korczaka. Zestawienie wybranych fragmentów z tekstów obu autorów ujawnia głęboki związek w antropologicznych podstawach ich myśli.

The Learner in the Eyes of the Educator: Reflections on the Thought of Chiara Lubich and Janusz Korczak

The article aims to highlight some pedagogical implications of the text of Chiara Lubich Looking at all the flowers, putting it in dialogue with the work of Janusz Korczak. The universality inherent in Chiara Lubich’s exhortation to “look at all the flowers”, can be found in the exhortation of Korczak to “respect all the ages of life”, as a consequence of the high consideration that he has of the child and his rights, first of which the right to respect. The depth of meaning that “looking at” assumes in this text of Chiara Lubich, where it becomes synonymous with “loving”, can be found declined and deployed in pedagogical terms in the work of Korczak. The juxtaposition of some passages of the texts of these two authors reveals profound assonances in the anthropological foundations of their thought.

Pobierz plik PDF

Słowa kluczowe:

wychowawca, Chiara Lubich, Janusz Korczak, educator, learner, anthropology of education, wychowanek, antropologia pedagogiczna

Podobne artykuły: