1/33 (2014)


Rafał Godoń - Uczenie się jako uczestnictwo w rozmowie ludzkości

Artykuł jest próbą podjęcia dyskusji wokół koncepcji uczenia się przedstawionej przez Michaela Oakeshotta w eseju „Miejsce uczenia się”. Główna teza w interpretacji tego eseju dotyczy możliwości pogłębienia rozumienia polskiej praktyki edukacyjnej przez odniesienie do tego, co Oakeshott określa jako kształcenie ogólne. Po wprowadzeniu znaczenia pojęcia „rozmowy ludzkości”, autor prezentuje analizę dwóch zagadnień istotnych dla jego interpretacji tego eseju: swoistości doświadczenia uczenia się oraz metaforyczności miejsca uczenia się. Wyróżniając za Oakeshottem trzy główne obszary uczenia się, a mianowicie rodzinę, szkołę i uniwersytet, autor ukazuje ich znaczenie jako form kształcenia ogólnego.

Learning as an Engagement in the Conversation of Humankind

The paper discusses the idea of liberal learning presented by Michael Oakeshott in his essay “A Place of Learning”. The central argument of this interpretation is that Oakeshott’s concept of liberal education may be helpful for understanding the current situation in Polish educational institutions. After introducing the meaning of “the conversation of the humankind”, the author analyses two crucial issues for his interpretation of this essay: the key features of the experience of learning and the metaphor of a place of learning. Pinpointing three main areas of learning, that are, according to Oakeshott, family, school and university, he interprets their significance as forms of liberal education.

Pobierz plik PDF

Słowa kluczowe:

kultura, culture, szkoła, school, liberal education, kształcenie ogólne, uniwersytet, university, rozmowa, samorozumienie, tradycja, uczenie się, conversation, learning, self-understanding, tradition

Podobne artykuły: