1/33 (2014)


Krzysztof Maliszewski - Przestrzeń wzruszonych. Edukacja liberalna a sfera publiczna (głos reanimacyjny)

W kształceniu ogólnym ostatecznie chodzi o wolność. Polega ono na rozważaniu egzystencjalnych pytań i przewartościowaniu wstępnych społecznych nastawień. To w istocie troska o człowieczeństwo. Szkoły, a zwłaszcza uniwersytety, stanowią uprzywilejowane miejsca takiej troski i są ważne dla indywidualnego rozwoju oraz dla jakości sfery publicznej. Współcześnie tradycja edukacji liberalnej została zniszczona. Klimat konsumeryzmu i nieodpowiedzialne rynkowe reformy edukacji uderzają w istotę wychowania i skazują uczniów, studentów i nauczycieli na los zakładników otoczenia i chwili. Nie wolno jednak zrezygnować ze społeczeństwa ludzi nieobojętnych, dlatego trzeba reanimować edukację liberalną.

Space of the Agitated: Liberal Education and the Public Sphere (Reanimation Voice)

The liberal education is ultimately about a freedom. It consists in considering the existential questions and revaluating initial social expectations. It is, in fact, a concern for humanity. Schools, and; especially, universities, are the privileged places of such care, and they are important for individual development and the quality of the public sphere. Today, the tradition of liberal education has been destroyed. The climate of consumerism and irresponsible market education reforms hit the essence of education and condemn pupils, students and teachers to fate of a hostage of the environment and moment. However, one cannot give up on   the society of empathetic people , therefore, the liberal education must be reanimated.

Pobierz plik PDF

 

Słowa kluczowe:

liberal education, kształcenie ogólne, sfera publiczna, emancypacja, szkodliwe reformy, uniwersytet, nauczyciele jako intelektualiści, public sphere, emancipation, harmful reforms, university, teachers as intellectuals

Podobne artykuły: