2/42 (2018)


Ewa Domagała-Zyśk - Integral Development of Students with Special Educational Needs in Inclusive Education from a Personalistic Perspective

The student’s right to integral development resulting from the internal dignity of each person is most fully explained in the concept of classical personalism. This right applies to every student, regardless of their age, family and social conditions or cognitive competence. In recent years, an inclusive model of education has been promoted, one promising high quality education to all students in mainstream schools. The aim of the article is to demonstrate the importance of the concept of integral upbringing based on personalism in inclusive education, being that this approach alone guarantees the authentic good of all participants of the inclusion process, without the risk of falling into collectivism or excessive individualism.

Integralny rozwój uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji inkluzyjnej z perspektywy personalistycznej

Prawo ucznia do integralnego rozwoju wynika z wewnętrznej godności każdej osoby, najpełniej wyjaśnionej w koncepcji klasycznego personalizmu. To prawo dotyczy każdego ucznia, niezależnie od jego wieku, uwarunkowań rodzinnych i społecznych czy też kompetencji poznawczych. W ostatnich latach promowany jest inkluzyjny model edukacji, gwarantujący wszystkim uczniom wysokiej jakości edukację w szkołach ogólnodostępnych. Celem artykułu jest ukazanie znaczenia koncepcji integralnego wychowania w edukacji inkluzyjnej i konieczności jej oparcia na personalistycznej wizji człowieka, która gwarantuje autentyczne dobro uczestników procesu inkluzji, bez ryzyka popadnięcia w błąd kolektywizmu lub nadmiernego indywidualizmu.

Pobierz plik PDF

Słowa kluczowe:

personalizm, personalism, integral upbringing, wychowanie integralne, inkluzja edukacyjna, specjalne potrzeby edukacyjne, Stefan Kunowski, educational inclusion, special educational needs