2/38 (2016)


Stanisław Chrobak - Wychowanie do przebaczenia w pedagogii salezjańskiej

Problematyka wychowawcza dotyczy zawsze konkretnego człowieka. W procesie wychowania, zachodzącym pomiędzy wychowawcą i wychowankiem, wychowawca podejmuje świadome działania na rzecz poszerzenia i ubogacenia repertuaru zachowań oraz postaw wychowanka. Jedną z wartości istotnych w życiu człowieka jest przebaczenie i należy do tych, które podlegają kształtowaniu i rozwojowi. Można stwierdzić, iż przebaczenie to akt dynamiczny, przekształcający, który nie implikuje jedynie zmiany w wewnętrznym nastawieniu osoby, która przebacza, lecz wywołuje efekty także w osobie, która dostępuje przebaczenia, powoduje zmianę w jej sytuacji. Osobiste doświadczenie i myśl księdza Jana Bosko o konieczności wychowania i wychowawcy dla rozwoju ludzkiego i chrześcijańskiego człowieka mają swe korzenie w chrześcijańskiej wizji człowieka, w realistycznym humanizmie, który go cechował, a który pochodził z jego wiary i miłości do człowieka. System prewencyjny jest miłosierdziem w działaniu. Myśl wychowawcza księdza Bosko jest umieszczona w kontekście wielkich wyzwań i potrzeb, odnosi się do samej natury działań prewencyjnych i podkreśla iż: prawdziwa miłość nakazuje błędy innych znosić z cierpliwością i chętnie przebaczać. Przez miłość wychowawca tworzy klimat prawdziwej „pedagogicznej obecności”, obecności twórczej i wyzwalającej, odsłania cały wieloproblemowy i wieloaspektowy kontekst uwarunkowań dla sytuacji i procesów wychowania, w tym także wychowania do przebaczenia.

Educating for Forgiveness in Saleisan Pedagogy

The question of education always comes down to the individual. In this educational process, taking place between the teacher and the pupil, the teacher makes conscious efforts to broaden and enrich the pupil’s repertoire of behaviours and attitudes. One of the important values in human life is forgiveness, which is one of those concepts subject to formation and development. It can therefore be concluded that this is a dynamic, transformative act, which not only implies a change in the inner attitude of the person who forgives, but also affects the person forgiven, causing a change in his situation. The personal experience and the thought of Father John Bosco about the necessity of education and educators for the human and Christian development of man have their roots in the Christian vision of man, in the realistic humanism that characterized him and which came from his faith and love for man. The Preventive System is mercy in action. The educational idea of Don Bosco is placed in the context of great challenges and needs, relates to the very nature of prevention and emphasized that true love requires the enduring of mistakes of others with patience and a willingness to forgive. Through love, the teacher creates a climate of true „pedagogical presence”, a creative and liberating presence, and reveals the entire multifaceted and multidimensional context of the situation and the processes of education, including educating for forgiveness.

Pobierz plik PDF

Słowa kluczowe:

wychowanie, education, miłość wychowawcza, system prewencyjny, preventive system, educational love, przebaczenie, forgiveness

Podobne artykuły: