1/49 (2022)


Vittorio Possenti - Wychowanie osoby

Kultura postmodernistyczna zdaje się kwestionować sens wychowania osoby, podając w wątpliwość cele wychowania, które wykraczają poza przygotowanie do zaspokajania doraźnych potrzeb oraz negocjowania promowanej przez liberalizm umowy społecznej. Ten kryzys w kwestii wychowania odnosi się zatem do kwestii antropologicznej, do trudności z odpowiedzią na pytanie o istotę człowieczeństwa, sięgającą głębiej niż teorie ewolucjonistyczne; z odpowiedzią, która sięgałaby istoty osoby jako imago Dei. Niniejszy tekst stanowi fragment książki: Człowiek postmodernistyczny. Technologia, religia, polityka (rozdział 4). Autor wprowadza najpierw we współczesny kontekst refleksji nad człowiekiem, aby z tej perspektywy podjąć kwestię wychowania. Jest ono związane przede wszystkim z odkrywaniem prawdy, stanowiącej punkt odniesienia dla rozwoju sumienia. Owa prawda nie jest jednak wytwarzana przez człowieka, ale odkrywana w Bogu, jeżeli podmiot odnosi się do niego w relacji miłości. Prowadzenie wychowanka do odkrycia tej prawdy wymaga od wychowawcy powrotu do idei greckiej paidei. Tylko wówczas możliwe będzie przezwyciężenie współczesnego modelu kształcenia, zorientowanego na cele instrumentalne, i powrót do właściwego humanizmu, którego istotą jest budowanie osoby.

Education of a Person

In postmodern culture the purpose of education which goes beyond preparing individuals to meet their immediate needs and focuses on negotiating the social contract promoted by liberalism is questioned. The pedagogical crisis relates to anthropological issues and questions about the essence of humanity, going deeper than evolutionist theories with answers that go down to the essence of a person as imago Dei. This text is an excerpt from the book L’Uomopostmoderno. Tecnica, religione, politica (2009. Genova–Milano: Marietti; chapter 4). This work introduces the contemporary context of reflection on man in order to address the issue of education from this perspective. The education is primarily associated with discovering the truth, which is a point of reference for the development of conscience. However, this truth is not produced by man, but discovered in God if the subject relates to Him in an existential relationship. Leading pupils to discover this truth requires educators to return to the idea of Greek paideia. Only then it will be possible to overcome the contemporary model of education, which is oriented towards instrumental goals, and return to proper humanism, which is oriented towards building people.

Pobierz plik PDF.

Słowa kluczowe:

education of a person, education in a postmodern context, imago Dei, educational crisis, paideia, wychowanie osoby, wychowanie w kontekście postmodernizmu, człowiek jako imago Dei, kryzys wychowania, grecka paideia