1/49 (2022)


Tomasz Biernat - Cyberwychowanie – cicha rewolucja w cyberprzestrzeni. O potrzebie cyberpedagogiki

W ciągu ostatnich dwóch dekad dokonała się cicha rewolucja w wychowaniu, w wyniku której wyłoniła się jego nowa postać – cyberwychowanie. Jest ono rezultatem dynamicznego rozwoju technologiczno-informacyjnego i powstania cyberprzestrzeni, która stała się nowym środowiskiem aktywności człowieka oraz wychowania. Cyberśrodowisko stwarza odmienną, hipertekstualną rzeczywistość wychowawczą, która jest niejawna i oddziałuje w specyficzny sposób. Cyberwychowanie przebiega inaczej niż w realnym środowisku. Obydwa rodzaje oddziaływań wychowawczych – analogowe i cyfrowe – wzajemnie na siebie oddziałują, co prowadzi do modyfikacji procesu wychowania. Powstanie cybeśrodowiska wychowawczego oraz cyberwychowania stanowi duże wyzwanie dla dotychczasowej wiedzy i praktyki pedagogicznej. Ważnym zagadnieniem w tym kontekście jest problem cyberbezpieczeństwa wychowawczego oraz cyberprofilaktyki. Przedstawione analizy mogą stanowić argument na rzecz wyodrębnienia nowego nurtu w naukach o wychowaniu – cyberpedagogiki.

Cybereducation: A Quiet Revolution in Cyberspace. On the Need for Cyberpedagogy

As a result of a quiet revolution in the last two decades, a new form of education has emerged. Cybereducation is the effect of the rapid advancement in information technology and the emergence of cyberspace as a new environment for human activity and education. The cyberenvironment creates a hypertextual educational reality that is hardly transparent and has a specific impact. Cybereducation is different than education in the real environment. Both types of educational interactions – analogue and digital – interact with each other, leading to a modification of the upbringing process. The emergence of the educational cybersecurity and cybereducation is a great challenge for the existing pedagogical knowledge and practice. An important issue in this context is the problem of educational cybersecurity and prevention of cyberbullying. The analyses presented in the article may serve as an argument to recognize cyberpedagogy as a new trend in education sciences.

Pobierz plik PDF.

Słowa kluczowe:

cybereducation, cyberspace, cyberbullying, cyberpedagogy, cyberwychowanie, cyberprzestrzeń, cyberprofilaktyka, cyberpedagogika