1/33 (2014)


Zuzanna Sury - Program Filozoficznych dociekań z dziećmi i młodzieżą jako wstęp do realizacji idei edukacji liberalnej

W artykule wykazano zasadność tezy o istnieniu elementów edukacji liberalnej w programie nauczania „Filozoficzne dociekania z dziećmi i młodzieżą” służącym nauczaniu filozofii na każdym z poziomów kształcenia. Argumentacja nawiązuje do poglądów klasyków edukacji liberalnej. Przytoczono koncepcje „wielkich ksiąg” Leo Straussa, „wielokulturowości” Marthy Nussbaum oraz „krytycznego myślenia” Johna Henry’ego Newmana. Opisano założenia, cele oraz metodologię nauczania w programie oraz wskazano na zawarte w programie elementy charakterystyczne dla edukacji liberalnej.

Philosophy for Children Curriculum as the Introduction to Liberal Education

The paper shows some elements of liberal education in ‘Philosophy for children’ curriculum. The curriculum helps in teaching philosophy at every level of education. The argumentation refers to Leo Strauss and his concept of ‘greatest books’, to ‘multiculturalism’ of Martha Nussbaum and to ‘critical thinking’ of John Henry Newman. The paper describes the aims, goals, objectives and methodology of teaching in the curriculum and shows the components which are typical for liberal education.

Pobierz plik PDF

 

Słowa kluczowe:

liberal education, edukacja liberalna, edukacja filozoficzna, filozoficzne dociekania, Filozofia dla Dzieci, teaching philosophy, Philosophical Inquiry, Philosophy for Children