1/33 (2014)


Marcin Wasilewski - Geneza pojęcia edukacji liberalnej w antycznej Helladzie

Z dokonanego przeglądu i analizy źródeł antycznych wynika, iż pojęcie edukacji liberalnej ma swą genezę w dociekaniach nad pajdeją dokonywanych przez Platona i Arystotelesa w epoce klasycznej. Być może termin enkyklios paideia był stosowany już we wczesnej epoce hellenistycznej na określenie edukacji wstępnej (propaideia), niezbędnej dla rozumienia skomplikowanych zagadnień filozoficznych. Edukacja typu enkyklios paideia nie stanowiła jednak w epoce hellenistycznej i grecko-rzymskiej jakiegoś trwałego kanonu, lecz zależała od poszczególnych tradycji uprawiania filozofii i retoryki. Wynika to z faktu, iż w ogóle edukacja antyczna nie była ujęta w ramy politycznego prawodawstwa. Najistotniejsze nie są tutaj zagadnienia filologiczne, lecz doniosła koncepcja wolnej edukacji właściwej wolnemu człowiekowi.

The Genesis of the Concept of Liberal Education in Ancient Hellas

It results from the review and analysis of ancient sources that the concept of liberal education has its origins in the inquiries into paideia made by Plato and Aristotle in the classical period. Perhaps the term enkyklios paideia was used as early as in the Hellenistic period to determine initial education (propaideia), necessary for the understanding of complex philosophical issues. However, in the Hellenistic and Greco-Roman era, education of enkyklios paideia type did not constitute, a fixed canon, but it depended on the particular tradition of practicing philosophy and rhetoric. This is due to the fact that; in general, antique education was not incorporated into framework of political legislation. The most important issues here are not philological ones, but the significant concept of free education, typical for a free man.

Pobierz plik PDF

Słowa kluczowe:

liberal education, edukacja liberalna, edukacja antyczna, Platon, Arystoteles, ancient education