1/33 (2014)


Lucjan Wroński - Edukacja liberalna w ujęciu Jacoba Kleina

Artykuł poświęcony jest pracom Jakoba Kleina (1899-1978), który był profesorem w St. John’s College w Annapolis. Jego dogłębna znajomość kultury starożytnych Greków pozwoliła mu na nowo sformułować środki i wzory formalnej i obywatelskiej edukacji. Pojęcie edukacji liberalnej znaczy przede wszystkim zdolność od wyzwalania się od zawsze obecnych w życiu okoliczności i konieczności. W takim zadaniu możemy tylko określić określone warunki nauczania i uczenia się. Przetrwanie edukacji liberalnej we współczesnym świecie jest bynajmniej pewne, zależy ono bowiem od utrzymania postawy krytycznej wobec postępu naukowego. A to z kolei nie będzie możliwe bez filozofii, która szuka podstaw dla każdego społecznego ładu.

Liberal Education according to Jacob Klein

This article concerns  the works of Jacob Klein (1899-1978) who was the professor at St. John’s College in Annapolis. His profound knowledge of the culture of ancient Greeks enabled him to reformulate means and patterns of modern formal and civic education. The concept of liberal education means primarily an ability to free ourselves from ever-present  circumstances and exigencies of life. In such a task we could only determine certain conditions of teaching and learning. Survival of liberal education in the modern world is uncertain because it depends on maintaining a critical attitude towards the  scientific progress. It will be impossible without philosophy which is searching for grounds for every social order.

Pobierz plik PDF

 

Słowa kluczowe:

wolność, freedom, liberal education, edukacja liberalna, sztuki wyzwolone, autonomia, obywatel, liberal arts, autonomy, citizen