1/31 (2013)


Aleksander Nalaskowski - Szkoły jednopłciowe – powrót do intymności kształcenia

Artykuł zwraca uwagę na wartość edukacji zróżnicowanej – prowadzonej oddzielnie dla chłopców i dla dziewcząt, która stara się uwzględniać różnice w rozwoju obojga płci. Kontekstem dla refleksji nie są jednak owe różnice, ale deintymizacja życia, czyli zanik obszarów, rozumianych jako prywatne, intymne, osobiste, objęte tabu. Autor przekonuje, że dojrzewającemu człowiekowi potrzeba owej intymności właśnie wówczas, gdy wkracza na ścieżkę edukacji i przeżywa na niej swoje niepowodzenia. Są one szczególnie bolesne, gdy obserwują je przedstawiciele drugiej płci, a równocześnie normalne, biorąc pod uwagę inny przebieg rozwoju reprezentantów każdej z płci.

Single –gender schools – back to intimacy of education

The article indicates the value of varied education – for females and males separately, which tries to provide for differences in development of both sexes. The context for the afterthought is not the said differences but counter intimacy of life, i.e. decline of areas understood as private, intimate, personal, taboo. The author argues that developing man needs the said intimacy at the point of entering into the education path experiencing own failures. These are particularly painful if observed by the opposite sex representatives and simultaneously normal in terms of other course of development of representatives of both sexes.

Pobierz plik PDF

Słowa kluczowe:

edukacja zróżnicowana, szkoły jednopłciowe, intymność, deintymizacja życia, varied education, single gender schools, intimacy, counter intimacy of life