1/31 (2013)


Witold Starnawski - Perspektywa religijna w doświadczeniu wychowania

Jaka jest główna różnica między religijnym i świeckim punktem widzenia, między pedagogią „świecką” i chrześcijańską? Kwestia ta jest rozważana w odniesieniu do poglądów Jana Pawła II (relacja rozum – wiara), Hansa Ursa von Bathasara (zaangażowanie w poszukiwanie prawdy) oraz Romano Guardiniego (łaska wspierająca wolność, los i Opatrzność). Doświadczenie wychowania zawiera wiele aspektów religijnych: przeżycia egzystencjalne (sens/bezsens życia, niesprawiedliwość, cierpienie), „uczestnictwo” w złu, los, wspólnota. Specyfika chrześcijańskiego doświadczenia wychowania opiera się na fakcie jakim jest obecność doskonałego i konkretnego wzoru – Jezusa Chrystusa.

Religion Perspective in Educational Experience

What is the main difference between religious and secular point of view, Christian and secular pedagogy? This question is considered with reference to views of John Paul II (reason and faith relationship), Hans Urs von Bathasar (commitment to the search of the truth) and Romano Guardini (Grace supporting the freedom, destiny and Providence). There are many religious aspects in the educational experience: existential experiences (sense/absurdity of life, injustice, suffering), “participation” in evil, destiny, community. The distinction of Christian educational experience is based on one fact – it is the presence of the perfect and concrete example – Jesus Christ.

Pobierz plik PDF

Słowa kluczowe:

wspólnota, community, pedagogia chrześcijańska, doświadczenie egzystencjalne, doświadczenie wychowania, Christian pedagogy, existential experience, educational experience