2/40 (2017)


Teresa Zawojska - Wychowanie oparte na wartościach chrześcijańskich jako odpowiedź na poczucie kryzysu sensu we współczesnym świecie

We współczesnym świecie coraz bardziej powszechne staje się poczucie utraty wszelkiego sensu, w tym najgroźniejsze dla życia indywidualnego i społecznego – poczucie utraty sensu własnego życia. Celem artykułu jest wskazanie, według jakiej koncepcji pedagogicznej należałoby wychowywać młodych ludzi, aby jednych powstrzymać od utraty żywionego przez nich sensu życia na ludzką miarę, a innym wskazać niezawodną drogę do odnalezienia tego sensu. Taka pedagogika powinna być nabudowana na filozofii człowieka jako bytu osobowego, a więc cielesno-duchowego. Taki byt ze swej istoty jest bytem pytającym o sens siebie i sens swoich działań. Jednocześnie jest bytem, którego struktura ontyczna nie zadowala się sensami–celami doraźnymi (horyzontalnymi), lecz poszukuje sensu przekraczającego jego przygodność bytową. Poszukuje sensu transcendentnego. Taki sens może zapewnić tylko taki byt, w którym została zakotwiczona przygodność bytowa człowieka, czyli Byt absolutny – Bóg. Dzięki integralnemu pojmowaniu sensu życia przez chrześcijaństwo, w wychowaniu opartym na wartościach zakotwiczonych w tej religii nie poprzestaje się na wskazywaniu absolutnego sensu życia, lecz łączy się go z godziwymi etycznie celami–sensami realizowanymi w życiu codziennym.

Education Based on Christian Values as a Response to the Crisis of the Sense of Meaning in the Modern World

There is an increasing sense of the loss of any meaning, including its most dangerous (from the individual and social point of view) form – the loss of sense of meaning of the individual life. The goal of this article is to indicate the pedagogical concept, practical application of which in the upbringing of young people would prevent certain individual from the loss of the meaning of life and to indicate to others the infallible path towards rediscovery of such a meaning. Such pedagogy is built upon the philosophy of man as a person i.e. the physical – spiritual being. Such a being in its essence is a being asking about the meaning of itself and its proper actions. It is also a being, which ontological structure is not satisfied with temporary (horizontal) meanings and goals but is searching for the meaning transcending its accidental nature. It is searching for the transcendental meaningfulness. Such meaningfulness can be provided only by such a being in which the accidental nature of the human being is anchored i.e. the absolute Being – God. Thanks to the integral concept of the meaning of life in Christianity, the upbringing based on the values embedded in this religion, it does not stop at indicating the absolute meaning of life but it connects it with the ethically just meanings – purposes realized in everyday life.

Pobierz plik PDF

 

Słowa kluczowe:

wychowanie chrześcijańskie, sens życia, Christian upbringing, meaning of life, pedagogical teleology, philosophical anthropology, teleologia wychowawcza, antropologia filozoficzna