2/40 (2017)


Danuta Opozda - The Outline of Family Upbringing Theory in Pedagogical Reflection of Teresa Kukołowicz and Józef Wilk

The following article aims at distinguishing and organizing the significant issues related to family upbringing, which were investigated by T. Kukołowicz and J. Wilk. The text intends to address question what was contributed by the professors to the reflection on family upbringing. The content of the authors’ reflection outlined in this article is important due to the attempts at reconstructing the theory of family upbringing. The article first briefly delineates the institutional structure within which the above-mentioned authors conducted their scientific research activities. Next, there are presented the main directions of pedagogical reflection on family upbringing – first T. Kukołowicz, then J. Wilk. Lastly, the author provides some final remarks.

Zarys teorii wychowania w rodzinie w pedagogicznej refleksji Teresy Kukołowicz i Józefa Wilka

Celem niniejszego artykułu jest przede wszystkim wyróżnienie i uporządkowanie istotnych w mojej ocenie kwestii dotyczących wychowania w rodzinie, które podejmowane były przez Teresę Kukołowicz i Józefa Wilka. Tekst jest próbą odpowiedzi na pytanie o to, co wnieśli profesorowie w refleksję nad wychowaniem w rodzinie. Zarysowana w niniejszym artykule treść refleksji autorów jest istotna z uwagi na próby rekonstrukcji teorii wychowania w rodzinie. W artykule krótko zakreśliłam strukturę instytucjonalną, w ramach której swą działalność naukowo-badawczą prowadzili wspomniani autorzy. W dalszej kolejności prezentuję główne kierunki pedagogicznej refleksji nad wychowaniem w rodzinie – najpierw T. Kukołowicz, potem J. Wilka. Następnie przedstawiam kilka uwag kończących.

Pobierz plik PDF

Słowa kluczowe:

wychowanie, education, rodzina, family, knowledge, dziecko, teoria wychowania w rodzinie, wiedza, child, theory of family upbringing

Podobne artykuły: